ژانر ورزشی نیازمند حمایت متولیان حوزه ورزش و سینماست

نوشته شده در نویسنده :

جشنواره فیلم های ورزشی ایران، نماینده انحصاری فدراسیون فیلم های ورزشی FICTS به عنوان جشنواره ورودی مسابقه جهانی میلان به شمار می آید. این جشنواره به منظور رقابت بین فیلم سازان، برنامه سازان و کشف استعدادهای جوان و معرفی چهره های خلاق، همگام با سیاست های ورزش کشور، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و فدراسیونFICTS ، در راستای حمایت از تولید و عرضه فیلمهای ورزشی برگزار می شود.

در چند دوره اخیر آثار معرفی شده از سوی ایران مانند آتلان، آریو والیبال، گزارشگر، من ایرانی ام و… توانستند جایزه جهانی بهترین فیلم در بخش های فیلم کوتاه، مستند و داستانی بلند را کسب کنند و افتخاری را برای سینمای ورزشی کشورمان به ارمغان بیاورند.

برای آشنایی بیشتر با این جشنواره دکتر سیدمجتبی علوی دبیر این جشنواره در گفت و گو با سینماآنلاین درخصوص ویژگی های این جشنواره توضیحاتی ارایه کرده که در ادامه می خوانید.

وی در ابتدا گفت: دوازدهمین دوره این جشنواره توسط شبکه ورزش رسانه ملی با توجه به نگرشی ذاتی و حرفه‌ای خود با همکاری معاونت فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، کمیسیون فرهنگی کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، سازمان منطقه آزاد قشم، سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر امور جشنواره ها و توسط سمن موسسه فرهنگی خانه هنر به عنوان مجری طرح جهت انتخاب آثار برتر برای شرکت در مرحله نهایی فستیوال جهانی FICTS برگزار می شود.

علوی ادامه داد: آثار با موضوع و مضامین ورزشی و با هدف ترویج اهداف المپیک، جنبش المپیک و تقویت روحیه و منش ورزشکاری مطابق شرایط مندرج در مقررات جشنواره واجد شرکت در این رویداد فرهنگی و ورزشی خواهند بود و از تاریخ 11 تا 16 آذرماه به میزبانی جزیره قشم برگزار خواهد شد.

دبیر دوازدهمین جشنواره بین‎المللی فیلم‎های ورزشی ایران با اشاره به اینکه تا این لحظه 730 فیلم از 54 کشور جهان به دبیرخانه ارسال شده است افزود: با توجه به موفقیت های حاصله در جشنواره های گذشته و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته برای برگزاری باشکوه دوره دوازدهم از همان روزهای پایانی دوره یازدهم آغاز شد و با تشکیل دبیرخانه فعال و انتشار فراخوان برای دریافت آثار،هیات انتخاب کار خود را برای انتخاب آثار برای حضور در بخش مسابقه آغاز کرد. از کشورمان نیز 412 فیلم در بخش های مختلف جشنواره به دبیرخانه ارسال شده که امیدوارم رقابت خوبی را در بین فیلمهای داخلی شاهد باشیم.

در این دوره فیلم ها در بخش های فیلم های داستانی سینمایی، فیلم های داستانی ویدئویی در قالب های کوتاه، بلند و پویانمایی، فیلم های مستند، برنامه های تلویزیونی، تیزر و نماهنگ مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

علوی با اشاره به تاخیری که در برگزاری این دوره از جشنواره روی داد گفت : اتفاقاتی در مسیر برگزاری جشنواره رخ داد که این عوامل باعث تاخیر در برگزاری این رویداد شد؛ تصمیم ریاست سازمان سینمایی جهت قانونمند کردن جشنواره ها، رتبه بندی و تعیین سطح به منظور حمایت مالی که به زودی در شورای سیاستگذاری تصمیم گیری می شود وهمچنین تاخیرچند ماهه کمیسیون فرهنگی کمیته ملی المپیک در خصوص حمایت از این رویداد و عدم تخصیص منابع حمایتی معاونت فرهنگی وزارت ورزش و صندوق قهرمانان و پیشکسوتان به رغم دستور وزیر ورزش و نبود اسپانسر تبلیغاتی عملا موجب تاخیر در روند برگزاری این جشنواره شد. با این وجود آنچه تا کنون باعث تداوم و پایداری این جریان در بخش خصوصی شده است حمایت‌های مدیر شبکه ورزش سیما و رسانه ها و پذیرش میزبانی توسط مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و معاونت فرهنگی علاقه مند به فرهنگ و هنر این سازمان است که ضمن تقدیر و تشکر بابت حمایت های همه جانبه باعث دلگرمی برای ادامه این مسیر هستند.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره از معدود جشنواره هایی است که در بخش خصوصی و بدون هیچ گونه ردیف بودجه دولتی توسط موسسه فرهنگی هنری خانه خیام  در سه دوره گذشته برگزار شده است و چنانچه از حمایت متولیان حوزه ورزش و سینما بهره‌مند نباشد عملا به تعطیلی کشانده می شود؛ تفسیر و نگرش اشتباه از عدم تصدی گری دولت، عاملی برای حذف نگاه حمایتی و هدایتی ارگان ها و نهادهای متولی بوده که متأسفانه آسیب جدی به روند اجرایی این رویداد وارد کرده است. با این وجود نگاه حمایتی وزیر ورزش و جوانان و پیشنهاد ایشان برای برگزاری در روزهای بعد از محرم و صفر باعث شد تا ستاد جشنواره به جمع بندی برای برگزاری جشنواره در آذرماه برسد.

علوی با انتقاد از مدیریت صندوق قهرمانان و پیشکسوتان برای حمایت از این رویداد ملی گفت: با توجه به اینکه این صندوق از ظرفیت های مالی خوبی برخوردار است و مدیرعامل آن هم از اهالی سینما به شمار می رود اما متاسفانه تا این لحظه حمایتی از این جشنواره صورت نداده است. اعتقاد ما این است که حوزه هایی نظیر معاونت فرهنگی وزارت ورزش و نیز صندوق قهرمانان و پیشکسوتان وظیفه توسعه فرهنگی و فرهنگ سازی در ورزش را برعهده داشته و بایستی در چنین رویدادهای فرهنگی که پای منافع ملی در میان است مشارکت داشته باشند اما متاسفانه اقدام قابل توچهی را در این زمینه شاهد نیستیم.

دبیر دوازدهمین جشنواره بین‎المللی فیلم‎های ورزشی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا حوزه فیلم های ورزشی در سینمای ایران نسبت به سایر حوزه ها کم رنگ است گفت: ژانر ورزشی از مهم ترین موضوعات در حوزه سینمای جهان محسوب می شود و تعدادی از 10 فیلم برتر چهان در این ژانر قرار دارد. در کشور ما به دلیل نگاهی که به حوزه ورزشی وجود دارد این موضوع کمتر مورد توجه قوده است ضمن اینکه محلی نیز برای رقابت وجود نداشته تا این فیلم ها بتوانند خود را عرصه و رقابت نمایند. متاسفانه مسئولان  و متولیان فرهنگی ورزش کشور بیشتر درگیر موضوعات رقابتی و حاشیه های ورزش هستند وگرنه چه حوزه ای اثرگذار تر و مهم از سینما می تواند در حوزه فرهنگ سازی در ورزش تاثیر گذار باشد. به هر روز امیدوارم این جشنواره فرصت مناسبی برای بروز و ظهور توانمندی های سینمای ایران در حوزه ورزشی باشد و بتوانیم در کنار آن حضور موفقی در عرصه های بین المللی هم داشته باشیم.

منبع:‌ سایت سینماآنلاین 24 شهریور 98